Verdifull visualisering

Lidenskapen for dataspill førte Tim Zapart (44) til en mastergrad i informasjonsteknologi, og kjærligheten førte ham til Norge. Som ledende ekspert på avanserte visualiseringsteknikker gir han liv til tegninger og modeller.

10. desember 2024
Sissel Fantoft

Tim er leder for 3D-visualisering og digital samhandling i avdeling Ledelse og styring i Forretningsenhet Sør i Multiconsult.
– Jeg jobber med visualisering innenfor alle forretningsområder, både bygg, eiendom, industri, energi og samferdsel. Jeg tar alle de prosjekterte fagmodellene for en bestemt løsning, og setter sammen en mer realistisk oversikt slik at det er mulig å se hvordan en planlagt prosjektløsning vil se ut, forteller han.

Bestillingene kommer fra pågående prosjekter i hele Multiconsult, hvor kunden ønsker løsningene visualisert. Bare i 2024 har Tim jobbet med 50 unike kunder.
– I store jobber, spesielt innenfor samferdsel, stilles det alltid krav til presentasjonsmodeller, og da kan jeg være med fra start som en del av leveransen, sier han.

Tim opplever at kravet fra kunder om visualisering er økende.
– Alt handler om forbedret kommunikasjon og forståelse. Visualisering i tidlig fase klargjør komplekse data og konsepter, og gjør det enklere for kunden å vurdere ulike designalternativer og løsninger. Det hjelper dem med å ta riktige beslutninger i prosjektene. Visualisering i designfasen kan oppdage feil og konflikt tidlig i prosessen, noe som eventuelt kan bidra til å spare mye tid og penger senere, sier han.

Visualisering gjør det også enklere å presentere hvordan en løsning vil se ut for mennesker som vil bli påvirket av den.
– Nylig deltok jeg på et folkemøte om en flomsikringsløsning. En stor flomvoll skal vurderes, og mange naboers utsikt vil bli berørt. Da kan våre visuelle løsninger vise hvordan utsikten fra de enkelte husene kan bli påvirket, forteller han.

Stor endring

Tim vokste opp i Melbourne i Australia, og datainteressen våknet tidlig – allerede som seksåring fikk han sin første spillkonsoll.
– All teknologien som kom på 1980-tallet og utover var utrolig spennende. Fra gaming på Atari, Amiga og Commodore 64, til interaktiv design med CD-ROM og DVD – jeg prøvde alt og ble interessert i spillteknologi, design, og programmering, forteller han.

Interessen førte Tim til Monash University i hjembyen, hvor han fullførte en bachelorgrad i multimedia.
– Foreleserne hadde ingen peiling på faget, de leste bare opp rett fra læreboka. Da jeg var ferdig med bachelorgraden ble jeg ansatt ved fakultetet for informasjonsteknologi, sier han.
Tim ble dermed en av verdens yngste universitetslektorer i multimediautvikling og interaktivt design. I 2005 fullførte han sin mastergrad i informasjonsteknologi ved samme universitet.

I studietiden traff Tim ei norsk jente som studerte i Melbourne. Da paret fikk barn ble savnet hennes etter familien i Norge så stort at Tim gikk med på å flytte til andre siden av kloden. I 2006 bosatte den lille familien seg på Tromøya utenfor Arendal.
– Det var en stor endring for meg å komme til Norge. De første fire årene jobbet jeg i tre ulike spillutviklingsselskaper som alle gikk konkurs. Da bestemte jeg meg for å finne meg en ordentlig jobb, ler han.

Interaktiv visualisering

Rundt 2011 var det et paradigmeskifte i bransjen fra tradisjonell tegningsleveranse til 3D modellbasert løsning, og Tim landet et jobbintervju ved Multiconsults kontor i Kristiansand.
– Min kunnskap og erfaring var nyttig innenfor dette området, og jeg var så heldig at Multiconsult ville satse på meg. Jeg begynte å jobbe med BIM, digital samhandling og visualisering, forteller han.

At dataspillinteressen skulle ende opp med å bli en karrierevei lå ikke i Tims planer da han på 1980-tallet ble en ivrig gamer hjemme i Melbourne.
– Gaming er fremdeles min største hobby. Jeg liker best å spille strategi-og rollespill. Jeg spiller både fordi det er gøy, men bruker også dataspill som motivasjon og research for jobb. Mens jeg spiller tenker jeg hele tiden på hvordan spillutviklerne har bygd opp spillene, så for meg er det også faglig påfyll, sier han.

Tim forsøker gjerne å selge mer spillteknologi inn i prosjekter.
– Ved å bruke spillteknologi kan visualiseringen gjøres mer interaktiv. Da kan man for eksempel gå eller kjøre langs veien i en foreslått ny løsning for et veisystem. Brukeren får dermed følelsen av hvordan det vil være å bevege seg langs strekningen før veien er bygd. Vi har laget noen prototyper på hvordan dette kan gjøres, og håper at det vil bli tatt mer i bruk, selv om det koster litt mer, sier han.

Slått rot i Norge

Tim sin ekspertise innen avanserte visualiseringsteknikker har bidratt til å styrke Multiconsults posisjon som en ledende aktør innen blant annet infrastrukturutvikling.
– Visualiseringer viser ikke bare det tekniske og estetiske potensialet i et prosjekt, men demonstrerer også vår ekspertise og kapabiliteter som rådgivere, sier han.

I tillegg til dataspill liker Tim å lese fantasybøker og se på filmer og tv-serier på fritiden.
– Jeg er ingen friluftsperson. Barna mine har blitt 17 og 24 år, og begge har vokst opp med å spille multiplayerspill sammen med meg. Eldstemann studerer spillteknologi og programmering i Hamar, og det synes jeg er veldig gøy, sier han.

Annethvert år går turen på besøk til Tims familie i Melbourne.
– Det er så langt å reise at vi forsøker å være der i noen uker når vi først drar. Jeg savner klimaet og strandlivet i Australia. Vi pleier å reise fra snø og kulde i Norge ved juletider til full sommer der nede, sier han.
Til tross for det nordiske klimaet har Tim definitivt slått rot i Arendal.
– Her har jeg familien min, og Multiconsult er en spennende arbeidsgiver. Jeg elsker jobben min og de faglige utfordringene jeg får hver eneste dag, fastslår han.