Ørland flystasjon er Norges kampflybase og helt sentral for Forsvarets operative virksomhet, blant annet er de nye kampflyene F-35 stasjonert her. Flystasjonen ligger i Trøndelag og har nå Norges nest største rullebane med en lengde på rundt 3 km.
– Vi er utrolig stolte over å ha bidratt med kompetanse og kunnskap i arbeidet med å forbedre anlegget på Ørland, og slikt sett være med å sikre Norges beredskap og forsvarsevne, sier Ole Aksel Sivertsen, oppdragsansvarlig for prosjektet i Multiconsult.
De omfattende arbeidene på Ørland flystasjon har omfattet masseutskifting, riving av gammelt betongdekke, utvidelse av bredde på rullebanen, nytt dekke, omfattende elektroarbeider inkludert nytt banelys, nye overvannsløsninger og diverse andre utbedringer.
– Man skulle tro at det er stor kompetanse på prosjektering og bygging av flyplasser i Norge, vi er jo tross alt et langstrakt og oppdelt land med mange flyplasser og mye innenriks flytransport. Men fakta er at det ikke er gjennomført et flyplassprosjekt av denne størrelsen i Norge siden Gardermoen-utbyggingen. Det er derfor betryggende at Asplan Viak og Multiconsult klarer å løse en så stor og utfordrende oppgave som det har vært, utelukkende med egne krefter, sier prosjektleder fra Forsvarsbygg Geir Aune.
Omfattende arbeider
Sammen med Asplan Viak har Multiconsult planlagt og prosjektert utbedring og utvidelse av rullebanen. Multiconsult har bidratt med spesialkompetanse innen elektroarbeider i forbindelse med lys og annen teknikk, alt betongarbeid i forbindelse med rullebanen og geoteknikk og grunnundersøkelser. Asplan Viak har hatt ansvar for oppdragsledelse, prosjektering av rullebanen, sikkerhetsområder og overvannshåndtering.
– Dette har vært en spennende oppdrag der vi har dratt nytte av spisskompetanse på en rekke områder fra mange medarbeidere i selskapet. Dette har vært et godt samarbeid og er vi svært fornøyde med å være med å levere et så godt forsvarsanlegg, sier Ole Aksel Sivertsen i Multiconsult.
Prosjektet har også hatt et sterkt fokus på bærekraft, med gjenbruk av omtrent 500 000 m3 masser, noe som har bidratt til betydelige reduksjoner i CO2-utslipp. Anleggsarbeidene har pågått i ett år, fra september 2023 til slutten av asfaltering september 2024. Den nye rullebanen, som vil ha en total lengde på 3278 meter, er designet for å møte kravene til moderne militærflygning og vil være fullt operativ fra 28. november, og åpningen ble markert på flystasjonen.
Les mer:
- Asplan Viak: – Stolt av å få være med på dette viktige samfunnsoppdraget!
- NRK: Nå blir det lettere for slike bombefly å ta av og lande i Norge