Nye Sandefjord stasjon

Mulighetsstudie

Illustrasjon i forbindelse med mulighettstudie Sandefjord stasjon

Fra mulightsstudiet for Nye Sandeford stasjon

Foto: LPO Arkitekter / Multiconsult

I forbindelse med kommunedelplanen for Inter City strekningen mellom Stokke og Larvik vedtok kommunestyret i Sandefjord å flytte togstasjonen til ny lokalisering nordvest for sentrum. Da ble det også besluttet å gjennomføre en mulighetsstudie i det videre planarbeidet med nye Sandefjord stasjon.

Tjenesteområde
Mobilitet og samferdsel
Status
Fullført
Tidsperiode
01/2022 - 05/2022
Lokasjon
Sandefjord
Kunde
Sandefjord kommune
Størrelse
-
Kompetanse

Arkitektur | Byplanlegger | Landskapsarkitektur | Mobilitet | Spor

Multiconsult og LPO arkitekter har gjennomført mulighetsstudien for nye Sandefjord stasjon, på oppdrag av Bane NOR. Stasjonen skal flyttes i forbindelse med nytt dobbeltspor.

Studien skal se på tilknytning til byen der et viktig moment er å begrense barriereeffekter. I tillegg skal det gis innspill til det kommende reguleringsplanarbeidet og utviklingsmuligheter i forbindelse med dette. Bane NOR Eiendom er også aktivt involvert i oppdraget. I de senere faser vil Bane NOR Eiendom utvikle store arealer (transformasjonsområder) i umiddelbar nærhet til den nye stasjonen.

Vår oppgave var å komme med gode prinsipper som vil svare på forventningene fra de innvolverte parter, og ikke minst hos de kommende brukere- uavhengig om de myke trafikantene bruker stasjonen som en destinasjon i seg selv eller som en forbindelse mellom ulike målpunkter i Sandefjord.

Det nye stasjonsområdet i Sandefjord har mange lovende kvaliteter som styrker dets potensiale. Den nye stasjonen er strategisk plassert for å binde sammen dagens sentrum og eksisterende boligområder. I umiddelbar nærhet til den nye stasjonen finnes det sosial infrastruktur, som kompetanse- og utdanningsinstitusjoner samt idrett. Området har en finmasket gridstruktur, som vil komme stasjonen til gode med lett og naturlig egnet tilkomst.

Transformasjonspotensiale innenfor båndleggingssonen (angitt i vedtatt kommunedelplan av 2019), der den nye stasjonen skal ligge, er stor. Mulighetsstudien skal sikte mot å kartlegge og foreslå prinsipper og mulighetsrom for hvordan dette området best mulig kan utvikles videre i den kommende detaljreguleringen slik at forventningene for Bane NOR og Sandefjord kommune innfris, med deres forespeilede ambisjoner, visjoner og mål for området.

En velfungerende byvev er en primær forutsetning for vellykket byplanlegging, og et godt utgangpunkt for videreutvikling av den nye stasjonen. Kollektivknutepunktet er ikke bare en destinasjon i seg selv, men en brikke mellom ulike målpunkter som hjem, arbeid, fritidsaktiviteter, handel med mer. Det må sikres klare, lesbare, romslige ferdselsarealer egnet for sømløs flyt av personstrømmer.

I klimasmart byutvikling er det grunnleggende å tilrettelegge for grønn mobilitet. Enkel tilgang til tog, buss og sykkelparkering vil være viktige komponenter for ytterligere å øke kollektivreiseandelen i byen. Når man gjør knutepunktsområdet til et kraftsenter for grønn mobilitet, så innebærer dette en satsning på kollektivtrafikk og myke trafikanter.

Det vil være viktig å etablere et helhetlig nettverk av gang- og sykkelforbindelser i hele byen, og Nye Sandefjord stasjon bør være et naturlig utgangspunkt og foregangsprosjekt for dette.