Foto: Illustrasjon: Dissing+Weitling/AMC
Det bærekraftige prosjektet er et tverrfaglig samarbeid mellom norsk offshoreteknologi og nasjonal og internasjonal spisskompekompetanse på hengebruer og andre bruprosjekter.
Konseptdesign | Spesielle konstruksjoner | BIM | Klimagassberegninger | Marine betongkonstruksjoner | Samferdsel | Geologi | Geoteknikk | Hydrologi | Aerodynamikk | Kabeldesign | Miljø | Analyser
Forprosjekt for to fjordkryssinger på Nord-Vestlandet. Dette omfatter fire krysningsalternativer over Sulafjorden i Møre og Romsdal og ett alternativ over Halsafjorden på grensen til Trøndelag.
Prosjektet er del av ferjefri E39 i Møre og Romsdal. Langs E39 mellom Volda og Klett er det i dag tre fergesamband som gjør reisetidene lange mellom byene i regionen. En ferjefri E39 vil redusere reisetiden og knytte byene på Vestlandet tettere sammen.
Forprosjektet har utredet fem hengebruløsninger for de to fjordene:
Hengebru i ett spenn i korridor 1 over Sulafjorden
Hengebru i to spenn i korridor 1 over Sulafjorden med sentralt tårn på gravity-based structure (GBS)
Hengebru i to spenn i korridor 2 over Sulafjorden med sentralt tårn på gravity-based structure (GBS)
Hengebru i tre spenn i korridor 2 over Sulafjorden med to tårn på tension leg platform (TLP)
Hengebru i to spenn over Halsafjorden med sentralt tårn på tension leg platform (TLP)
Fremhevet kompetanse
Konseptdesign | Spesielle konstruksjoner | BIM | Klimagassberegninger | Marine betongkonstruksjoner | Samferdsel | Geologi | Geoteknikk | Hydrologi | Aerodynamikk | Kabeldesign | Miljø | Analyser | Subsea dypvannsfundamenter og konstruksjoner | Tidligfase | BIM | Forprosjekt | Kostnadsestimering | Visualisering | Forankring på land | Materiale, drift og vedlikehold | Samferdel
Foto: Illustrasjon: Dissing+Weitling/AMC
Sulafjorden er mellom 3 og 4,5 km bred i de foreslåtte krysningskorridorene og omtrent 450 meter dyp. Halsafjorden er rundt 2 km bred i området hvor kryssingen er foreslått, og nærmere 500 meter dyp.
Blant de utredede løsningene er en hengebru med det lengste bruspennet i verden på hele 2710 meter. De øvrige krysningsalternativene består av flerspenns hengebruer som kombinerer bru- og offshoreteknologi på en banebrytende måte.
Oppdraget krever sterk kompetanse på slanke dynamiske konstruksjoner som er utsatt for miljølaster. I tillegg ble arbeid med bærekraft tidlig iverksatt med identifisering av utfordringer knyttet til miljøpåvirkning og mulige løsninger og forbedringstiltak i de aktuelle områdene. I forprosjektet er det også undersøkt reduksjon av CO₂-avtrykk ved materialbruk.
Forprosjektet er gjennomført av et arbeidsfellesskap mellom Aas-Jakobsen, Multiconsult og COWI (AMC), med spesialkompetanse fra Aker Solutions, Moss Maritime, Entail, NGI, Safetec, Dissing + Weitling og Plan Arkitekter.