Fjordkryssinger på Nord-Vestlandet

Brukonsepter

Hengebru i ett spenn i korridor 1 over Sulafjorden.

Foto: Illustrasjon: Dissing+Weitling/AMC

Det bærekraftige prosjektet er et tverrfaglig samarbeid mellom norsk offshoreteknologi og nasjonal og internasjonal spisskompekompetanse på hengebruer og andre bruprosjekter.

Tjenesteområde
Mobilitet og samferdsel
Status
Ferdigstilt
Tidsperiode
05.2021 - 11.2022
Lokasjon
Møre og Romsdal
Kunde
Statens Vegvesen
Størrelse
2710 m
Kompetanse

Konseptdesign | Spesielle konstruksjoner | BIM | Klimagassberegninger | Marine betongkonstruksjoner | Samferdsel | Geologi | Geoteknikk | Hydrologi | Aerodynamikk | Kabeldesign | Miljø | Analyser

Beskrivelse av oppdraget 

Forprosjekt for to fjordkryssinger på Nord-Vestlandet. Dette omfatter fire krysningsalternativer over Sulafjorden i Møre og Romsdal og ett alternativ over Halsafjorden på grensen til Trøndelag. 

Prosjektet er del av ferjefri E39 i Møre og Romsdal. Langs E39 mellom Volda og Klett er det i dag tre fergesamband som gjør reisetidene lange mellom byene i regionen. En ferjefri E39 vil redusere reisetiden og knytte byene på Vestlandet tettere sammen. 

Forprosjektet har utredet fem hengebruløsninger for de to fjordene: 

  • Hengebru i ett spenn i korridor 1 over Sulafjorden 

  • Hengebru i to spenn i korridor 1 over Sulafjorden med sentralt tårn på gravity-based structure (GBS) 

  • Hengebru i to spenn i korridor 2 over Sulafjorden med sentralt tårn på gravity-based structure (GBS) 

  • Hengebru i tre spenn i korridor 2 over Sulafjorden med to tårn på tension leg platform (TLP) 

  • Hengebru i to spenn over Halsafjorden med sentralt tårn på tension leg platform (TLP) 

 

Fremhevet kompetanse

 

Konseptdesign | Spesielle konstruksjoner | BIM | Klimagassberegninger | Marine betongkonstruksjoner | Samferdsel | Geologi | Geoteknikk | Hydrologi | Aerodynamikk | Kabeldesign | Miljø | Analyser | Subsea dypvannsfundamenter og konstruksjoner | Tidligfase | BIM | Forprosjekt | Kostnadsestimering | Visualisering | Forankring på land | Materiale, drift og vedlikehold | Samferdel

Hengebru i ett spenn i korridor 1 over Sulafjorden. Illustrasjon: Dissing+Weitling/AMC

Foto: Illustrasjon: Dissing+Weitling/AMC

Lengste bruspennet i verden

Sulafjorden er mellom 3 og 4,5 km bred i de foreslåtte krysningskorridorene og omtrent 450 meter dyp. Halsafjorden er rundt 2 km bred i området hvor kryssingen er foreslått, og nærmere 500 meter dyp. 

Blant de utredede løsningene er en hengebru med det lengste bruspennet i verden på hele 2710 meter. De øvrige krysningsalternativene består av flerspenns hengebruer som kombinerer bru- og offshoreteknologi på en banebrytende måte.  

Oppdraget krever sterk kompetanse på slanke dynamiske konstruksjoner som er utsatt for miljølaster. I tillegg ble arbeid med bærekraft tidlig iverksatt med identifisering av utfordringer knyttet til miljøpåvirkning og mulige løsninger og forbedringstiltak i de aktuelle områdene. I forprosjektet er det også undersøkt reduksjon av CO₂-avtrykk ved materialbruk. 

Forprosjektet er gjennomført av et arbeidsfellesskap mellom Aas-Jakobsen, Multiconsult og COWI (AMC), med spesialkompetanse fra Aker Solutions, Moss Maritime, Entail, NGI, Safetec, Dissing + Weitling og Plan Arkitekter.