Fjordbyen på Lierstranda

Mobilitet og trafikk

I samarbeid med LINK Arkitektur jobbet vi med områderegulering for Fjordbyen på Lierstranda, og detaljregulering for Gilhusbukta øst i Fjordbyen. Det er vektlagt en byutvikling som bygger opp under miljøvennlige transportløsninger, med nullvisjon for klimagassutslipp.

Tjenesteområde
Mobilitet og samferdsel
Status
Ferdigstilt
Tidsperiode
Jun/2019-Nov/2022
Lokasjon
Norge, Lierstranda
Kunde
Eidos Eiendomsutvikling AS
Størrelse
-
Kompetanse

Forprosjekt

Beskrivelse av utfordringen

LINK Arkitektur, WSP og Multiconsult har samarbeidet om et planforslag for områderegulering for Fjordbyen på Lierstranda, og detaljregulering for Gilhusbukta øst i Fjordbyen.  Planen legger til rette for å transformere et industriområde til en levende fjordby med 700.000 kvm bolig, 200.000 kvm næring og 40.000 kvm offentlige bygg som vil romme 16.000 innbyggere og 16.000 arbeidsplasser. 

Fjordbyen vil fungere som en utvidelse av Drammen og bli et nytt, viktig knutepunkt i Lier. Det er vektlagt en byutvikling med nullvisjon for klimagassutslipp, med miljøvennlige transportløsninger som er tilrettelagt for gange, sykkel og kollektivløsninger. Utviklingen av Fjordbyen Lier–Drammen er det største pågående byutviklingsprosjektet i Norge.

Oppdraget har som mål å bli et forbildeprosjekt for bærekraftig byutvikling på internasjonalt nivå. Fjordbyen skal bli attraktiv, urban og bærekraftig – et sted der folk, fjord og fremtid møtes.  Fjordbyen skal bidra til å håndtere fremtidig befolkningsvekst i Drammensområdet og skal gi sjøfronten tilbake til innbyggerne.

Planforslaget er laget på myke trafikanters premisser og planlegges i tråd med FNs bærekraftsmål. Kollektivtransport, rekreasjonsområder, blågrønn faktor, kanaler uten motorisert ferdsel, torg og tilgang til fjorden er sentrale elementer i planen.