Gardermobanen er en høyhastighets jernbane for tilbringertjenesten til Oslo Lufthavn Gardermoen. Den er dobbeltsporet og er bygget for 200 km/t. Mellom Oslo S og Etterstad går den i traséen for hovedbanen. Resten er ny.
Hele banen omfatter strekningen Oslo-Eidsvoll, men hoveddelen er den 48 km lange strekningen Oslo – Gardermoen, hvorav 13,8 km er tunnelen Romeriksporten.
Løsning av oppdraget
Multiconsult var geotekniske- og bergtekniske rådgivere for parsellen Oslo-Nitelva, som blant annet omfatter Romeriksporten og dagsoner i begge ender, parsellen Åråsen-Arteid, adkomstsonen på Gardermoen, og Eidsvoll stasjon. For flere av parsellene har vi utført grunnundersøkelser i betydelig omfang.
Vi har også vært rådgivere innen akustikk med bomiljøtiltak i Gamlebyen og Lillestrøm, og byggetekniske rådgivere for Lillestrøm stasjon og adkomstsonen.
I tillegg har vi utført som et separat oppdrag installasjon av poretrykksmålere langs hele tunneltraséen.
Muliconsult utførte også kapasitetsmåling av private brønner før anleggsstart og da tunnelarbeidene pågikk.
I anleggsfasen var vi engasjert i oppfølging og byggekontroll av arbeidene, bl.a av tunnelarbeidene i Romeriksporten med omfattende bergsikring og tettearbeider, samt rystelsesovervåkning av sprengningsarbeidene.
Våre tjenester
- Rystelsesmålinger
- Støymålinger
- Støyskjerming
- Grunnundersøkelser
- Geoteknisk prosjektering
- Geologisk prosjektering
- Tunnelprosjektering
- Byggeteknikk
- Konstruksjonsteknikk
- Anbudsdokumentasjon
- Oppfølging i byggetid