Frittstående kaipir bygd inntil eksisterende trekai. Kaia er primært beregnet for anløp fra Hurtigruten, og den er dimensjonert for båter med deplasement inntil 20000 tonn.
Kaia er utført i betong med omstøpte stålkjernepeler til fjell.
Løsning av oppdraget
Kaia er utført i betong med bjelker vinkelrett kaifront.
Da entreprenøren ønsket størst mulig grad av prefabrikasjon, er det benyttet samvirkende forskalingselementer i betong både for bjelker, dekket og fenderskjørtene. Kaidekket bæres av stålkjernepeler som er innboret og faststøpt i fjell. Stålkjernepelene er omstøpt med forskaling av stålrør (diameter 700 mm).
Kaias stabilitet ivaretas av 4 par med skråstilte peler (2 par i hver retning). Disse pelene tar både trykk og strekk.
Fartøylaster: I hht. NS3479, pkt. 3.5.3 og 3.5.4.
Deplasement inntil 20 000 tonn.
Trafikklaster: I hht. Vegvesenets håndbok 238, kap.3, bruksklasse 10 (Bk10)
Nyttelaster: 40 kN/m2.
Geoteknikk har utført undersøkelser av grunnforholdene, gjort en vurdering av aktuelle peletyper og utarbeidet peleinstruks.
Våre tjenester
- Komplett detaljprosjektering