Statens Vegvesen Region Nord planlegger en undersjøisk tunnel under Langsundet mellom Lanes på Ringvassøya og Rakkenes på Reinøya samt ny vei mot Sætervika. Veien går i et bratt terreng med stedvis blottlagt berg.
I sjøområdet ved Sætervika planlegges det molo og nytt fergeleie, noe som innebæreromfattende utfyllings- og mudringsarbeid. Sprengsteinmassene fra tunnelarbeid planlegges dumpet i sjøområdet ved Rakkenes.
Prosjektet har omfattet geotekniske grunnundersøkelser i land og sjø samt stabilitetsvurderinger for sjødeponiet ved Rakkenes, ny molo ved Sætervika og mudring i forbindelse med etablering av ny kai. I tillegg er det utført ingeniørgeologisk vurdering av den undersjøiske delen av tunnelen.
Løsning av oppdraget
De geotekniske grunnundersøkelsene ble utført med borerigg på land og fra borefartøy M/K Borebas. For å avklare grunnforholdene ble det totalt tatt 248 boringer og 9 prøveserier. Prøvematerialet ble klassifisert ved vårt geotekniske laboratorium i Tromsø. Basert på resultater fra grunnundersøkelsen er det utført stabilitets- og volumvurdering og prosjektering av sjødeponiet ved Rakkenes samt molo og fergeleie ved Sætervika.
De ingeniørgeologiske grunnundersøkelser har omfattet refraksjonsseismikk kartlegging og 100 m lange kjerneboringer. Vurderingene omfattet bergart og -kvalitet ved tunntrasé.
Våre tjenester
- Geotekniske grunnundersøkelser (totalsondering, dreietrykksondering og opptak av prøveserier)
- Opptak av fjellkjerne
- Geotekniske lab.undersøkelser
- Stabilitetsvurdering for utfyllinger og mudring
- Prosjektering av sjødeponi