Arbeidet består av konseptevaluering og rangering av følgende fire nominerte flytebruløsninger:
- Alternativ K11: Buet endeforankret flytebru
- Alternativ K12: Buet endeforankret flytebru med supplerende sideforankringer
- Alternativ K13: Rett sideforankret flytebru
- Alternativ K14: S-formet sideforankret flytebru
En rangering av de fire konseptene er utført ved å vurdere de mot utvalgte kriterier. Blant annet er en omfattende risikoanalyse utført, hvor akkumulert risiko er et viktig evalueringskriterium. Arbeidet har resultert i at alternativ K12 er det foretrukne løsningen for Bjørnafjorden-kryssingen. Resultatet viser at det er en estetisk, kostnadseffektiv og robust løsning uten store risikoelementer. Alternativ K12 kombinerer de store fordelene ved de andre alternativene, uten å pådra seg de store ulempene.
Løsning av oppdrag
Gjennom denne fasen av prosjektet er avanserte statiske og dynamiske analyser i både frekvensplanet og tidsplanet utført. En risikobasert tilnærming har sikret at store risikomomenter er identifisert og redusert. Risikoanalyser både i operasjonell fase og byggefase er brukt aktivt i designprosessen.
Stor oppmerksomhet er gitt til fenomenet «parametrisk eksitasjon». I motsetning til tradisjonellresonans er parametrisk eksitasjon forårsaket av en oscillerende variasjon av en eller flere systemegenskaper.
Fokuset her har vært parametrisk eksitasjon utløst av en aksiell kraftvariasjon som induserer variasjon i den geometriske stivheten til systemet.
Våre tjenester
- Prosjektstyring
- Risiko og SHA
- Kostnadsestimering
- Arkitektonisk utforming
- Konstruksjonsteknikk
- Hydrodynamikk
- Forankringsanalyser
- Geoteknikk
- Aerodynamikk
- Vegplanlegging
- Anleggsteknikk
- Marine operasjoner
- Fabrikasjon
- Visualisering
- Koblede globalanlyser