Randselva bru ligger på parsellen for ny E16 mellom Eggemoen og Olum i Jevnaker kommune. Brua går ut fra platået på Eggemoen og krysser Randselva og jernbanen. Forprosjektet inneholder 2 alternativer, ett i stål og ett i betong, begge med total lengde på 540 m.
Spennlengdene for stålalternativet er 155 + 40 + 165 + 30 + 150 m.
Spennlengdene for betongalternativet er 175 + 175 + 50 + 50 + 50 + 40 m.
Bruløsningene er utarbeidet i samarbeid NUNO arkitektur og DOF Engineers gjennom en kreativ fase.
Det er laget 3D-modeller og fotoillustrasjoner av begge alternativer. Av stålalternativet er det også laget en videoanimasjon av byggeprosessen.
Løsning av oppdraget
En hovedutfordring i prosjektet har vært å oppnå bruløsninger med første spenn fra landkar på Eggemoen siden til neste fundament på minst 175 m. Dette fordi det av geotekniske årsaker ikke kan fundamenteres i elv eller moreneskråning.
Stålalternativet har en brukasse i stål med typisk høyde på 5,0 m, forsterket til 10 m høyde over søyler. Brudekke samt V-søyler utføres i betong. Brukassen monteres etter framskyvningsmetoden.
Betongalternativet er ei fritt frambygg bru med to spenn på 175 m og brukassehøyde fra 3,5 m til 19 m, som da vil være den største brua av denne typen som hittil er bygget. Brua har i tillegg 4 spenn på ca 50 m.
Våre tjenester
- Kreativ fase med arkitekt
- Skisseprosjekt med flere alternativer
- Forprosjekt for alternativ løsning i stål og betong
- 3D- modell og fotoillustrasjoner
- Reguleringsplan