Tunnelen har tverrsnitt ca. 110 m2. I tillegg til tunnelen består hele prosjektet av to dagsoner, Lysaker vest og Sandvika øst. Tunnelen er drevet fra tre tverrslag samt fra endene. Det nye dobbeltsporet kommer i tillegg til det eksisterende dobbeltsporet på Drammenbanen.
Tunnelen går gjennom tett bebygde villaområder i Bærum, og setningsømfintlige grunnforhold har gjort det nødvendig med en grundig tetting av tunnelen. Et omfattende overvåkningsprogram har vært i virksomhet for å forhindre setningsskader.
Krav til rømningsveier har medført at det i tillegg til at tverrslagene skal fungere som rømningsveier er etablert en ekstra rømningstunnel, og to rømningsrom med sjakter til det fri.
Anleggsarbeidene startet i april 2007, og tunnelarbeidene ble avsluttet i 2010. Åpning av det nye dobbeltsporet var i august 2011.
Løsning av oppdraget
Vårt arbeid har foregått i nær kontakt med Jernbaneverket.
Prosjektet har pågått i vel 7 år, og med mange fagdisipliner har det totalt vært ca. 170 medarbeidere som har bidratt.
Våre tjenester
- Detalj- og byggeplan
- Anbudsdokumenter
- Geotekniske undersøkelser
- Ingeniørgeologiske undersøkelser
- Kartlegging av bebyggelsens tilstand
- Oppfølging i byggefasen