Første byggetrinn omfatter om lag 2800 meter rekkverk, men planen er at Statens vegvesen skal gjennomføre alle byggetrinnene i løpet av tre år, og da vil leveransen ende på rundt 8500 meter av det nye rekkverket.
Tenkte nytt
– Det planlegges og bygges i dag flere sykkelekspressveier, men det finnes ikke en rekkverkstype som passer for den type bruk. Rekkverkene som er på markedet er overdimensjonerte, massive og tunge i uttrykket. Jeg har derfor søkt å designe et rekkverk som har et lett og slankt uttrykk, samtidig som det tilfredsstiller Statens vegvesens krav til styrke, sier Karen Hatleskog Zeiner fra Multiconsult som har fulgt prosessen fra idestadiet til produksjon.
Rekkverket består av skråstilte stolper i flatt stål. Stolpene er svartlakkert og markeres visuelt, mens selve rammen har et stålnett som nesten er usynlig på avstand. Rekkverket kommer i flere varianter, med sømløse overganger mellom de ulike typene. Brurekkverket har integrert lys i håndlist.
Bygd for å vare
Kari Smådal Turøy, prosjektleder for bygging av Sykkelstamvegen i Statens vegvesen, sier at hun er svært fornøyd med resultatet av konkurransen om utvikling av rekkverk til Sykkelstamvegen.
– I stedet for å tegne et rekkverk og få noen til å produsere det, valgte vi å invitere leverandører til å utvikle det for oss basert på våre skisser til utforming. Det har vært en veldig god prosess der vi har fått dra nytte av leverandørenes kompetanse. Vi føler oss sikre på at Vik Ørsta har fått utviklet et veldig godt produkt som vil være greit å montere, som ser fint ut og som også vil være det etter mange år langs vegen, sier Turøy.
Det nye rekkverket går nå inn i sortimentet til Vik Ørsta og vil kunne bli brukt i andre prosjekter i landet.
– Vi gleder vi oss over fornøyde kunder og er spente på fortsettelsen. Innovasjon og samfunnsnytte er to sentrale områder for Multiconsult, framholder seksjonsleder Espen Eek i Multiconsult.