Multiconsult står for prosjekteringen av alle fag i totalentreprisen, med unntak av signal. Entreprisen omfatter ulike stasjonstiltak og spor for parkering av tog. Selskapet utførte også opprinnelig hovedplan for Bane NOR, og leverte i 2018 teknisk detaljplan for samme prosjekt.
– Det betyr mye å få tildelt prosjektet av Bane NOR, som er en viktig og god kunde av oss. Vi ser frem til å samarbeide tett med alle i prosjektgruppa om et godt sluttresultat. Hovedaktivitetene for prosjektering utføres innen ett års tid, og prosjektet skal stå ferdig i 2022, sier Gunn Pedersen Ødegaard, oppdragsleder i Multiconsult.
Prosjektet startet opp 4.august. Arbeidet utføres sammen med Gjermundshaug Anlegg, som står for underbygning, entreprenøren Syljuåsen med ansvaret for bygg, og Baneservice som holder i den jernbanetekniske delen.
Dobbel frekvens på strekningen
Gjøvikbanen blir i desember en av de første strekningene i Norge som tar i bruk ERTMS (European Rail Traffic Management System). Det nye systemet for signalisering og trafikkstyring dobler frekvensen på strekningen.
– I 2022 blir det mulig med timesavganger i grunnrute til og fra Gjøvik. Det er i dag et stort behov for økt kapasitet, grunnet mye gods- og lokaltrafikk på den sørlige delen av strekningen. Dette blir den største satsningen på Gjøvikbanen, siden strekningen ble elektrifisert i 1963. Oppdraget trekker inn ressurser fra mange markedsområder i Multiconsult, og vi synes det er veldig spennende å få ta del i et så tverrfaglig og fremtidsrettet baneprosjekt, sier Pedersen Ødegaard.
I prosjektet bygges det for en hensettingskapasitet (togparkering) for seks togsett á 110 meter. Det bygges også to sideplattformer, tilpasset lengden på doble togsett. I tillegg etableres ny overgangsbro til plattformene, med heiser og trapper. Ny drift- og vedlikeholdsbase med kontorbygg, og sportilgang for skinnegående arbeidsmaskiner, er også del av prosjektet.