Den 16. juni 1999 ble det gamle hurtigruteskipet MS Finnmarken landsatt ved Hurtigrutemuseet på Stokmarknes i Nordland, og pryder i dag landskapet som en av verdens største museumsgjenstander. PEAB Bjørn Bygg skal bygge et vernebygg over skipet, og dette bygget vil danne bygningsmassen for det nye Hurtigrutemuseet.
− Vi skal restaurere og bygge på den eksisterende bygningsmassen i tilknytning til vernebygget, slik at hele Hurtigrutemuseet vil fremstå som nytt og moderne, sier distriktssjef Bård Hansen i PEAB Bjørn Bygg.
Prosjektet finansieres via et samarbeid mellom stat, fylke og Hadsel kommune. Det er opprettet et kommunalt aksjeselskap, Vernebygg AS, som opererer som byggherre. Vernebygget over MS Finnmarken blir ca. 3600 kvadratmeter stort. Det meste av bygget vil være i glass og stål.
Ferdig i april 2020
Som en del av konkurransegrunnlaget skal LINK Arkitektur og Multiconsult videreføres som prosjektører i prosjektet. Nå starter tre måneders prosjektering, 12 måneders byggetid og overlevering til byggherre 1. april 2020. Etter det planlegger Museum Nord å bruke tre måneder på å innrede og klargjøre museet for åpning den 2. juli, som er Hurtigrutens «fødselsdag».
– Vi er svært fornøyde med å fortsette å prosjektere det nye vernebygget for MS FInnmarken. Vi ser frem til å samarbeide med PEAB, LINK arkitektur og Vernebygg AS om å realisere dette landemerket på Stokmarknes, sier Lars-Thomas Nordkild, avdelingsleder Bygg og Eiendom Nord i Multiconsult.
Stolt sjøfartshistorie
MS Finnmarken ble bestilt av Vesteraalens Dampskibsselskap og bygget av Blohm & Voss i Hamburg i 1956. Skipet ble satt inn i hurtigrutetrafikk samme år. I sin tid var MS Finnmarken det mest moderne skipet som gikk langs kysten. Båten gikk som hurtigrute frem til 1993, og etter det ble skipet gitt i gave til Hurtigrutemuseet.
I 1999 ble båten satt på land på Stokmarknes i tilknytning til Hurtigrutemuseet, rett ved stedet der Hurtigruten i 1893 ble grunnlagt av Richard With.
Arkitekt er LINK arkitektur.