En god rådgiver forstår kundens utfordringer

Mann ett forfra i samtale med kvinne og mann.

Foto: Bård Gudim

Som gode rådgivere er det vår oppgave å levere tjenester med riktig kvalitet til riktig tid og til avtalt pris. For å lykkes må vi forstå kundens utfordringer og behov, og omsette vår fagkompetanse til leveranser og tjenester som er til beste for kunden.

Når kunden tar kontakt, er det vår første oppgave å avdekke og forstå deres situasjon og den utfordringen de ønsker å få løst. 

-    Vi må forstå problemstillingen kunden har og bidra til å løse den til beste for kunden. Det betinger at vi kan assosiere oss med kundens utfordring og prosjekt – at vi kan visualisere det bildet kunden står i. Oppgaven er ikke alltid klar og tydelig, og da er det vi som må bidra til å definere den. Det gjør vi gjennom god dialog med kunden slik at vi skaper felles forståelse for hva vi skal løse og hvilke tjenester vi skal yte, sier Geir Juterud, konserndirektør for Store Oppdrag i Multiconsult. Han har lang erfaring som rådgiver og prosjektleder, blant annet fra Campus Ås og Nye Rikshospitalet. 

 

Gjennom god dialog skaper vi felles forståelse for hva vi skal løse og hvordan

Vår rolle i et bransjeperspektiv

Å ha forståelse for kundens organisasjon og situasjon har stor betydning for en rådgivers egen rolleforståelse. Samtidig er det viktig at hver enkelt rådgiver forstår de forventninger bransjen har til vår rolle som prosjekterende rådgiver og hvordan vi løser oppgavene våre. Vi skal gripe det profesjonsansvaret som ligger i rollen.

-    For å lykkes må vi forstå verdikjeden og vår plass i den. Vi skal forholde oss både til egen kunde og til byggherre og entreprenør. Vår tilnærming skal alltid være nøytral og faglig upartisk. Det betyr at vi må forstå hvem som er vår oppdragsgiver, samtidig som det faglig gode skjønnet alltid skal ligge i bunn når vi løser oppgavene. Vi skal balansere mellom vår faglige integritet og ønsket om å løse kundens behov. Vi skal strekke oss, men alltid ha vår faglige integritet i behold selv om det noen ganger kan være en krevende balansegang, sier Geir. 

Hvordan blir du en god rådgiver

For å bli en god rådgiver, er det viktig med arbeidserfaring fra hele verdikjeden, og fra alle faser i et prosjekt. Den erfaringen kan vi oppnå på mange måter, som gjennom deltagelse i varierte prosjekter og oppdrag, arbeid i ulike deler av verdikjeden hos entreprenører og byggherre, og gjennom samarbeid med mer erfarne kollegaer. 

-    Hos oss skjer majoriteten av kompetanseutviklingen i oppdragene og i tett samarbeid med andre. De fleste nyutdannede har god relasjonskompetanse, men trenger tilførsel av kompetanse fra våre seniorer for å forstå sin egen rolle og få forankring i eget fagmiljø. Gjennom kompetanse- og erfaringsdeling bidrar seniorene våre med lang rådgivererfaring til å utvikle de yngre rådgiverne.