KlimaGrunn reduserer klimagassutslipp i grunnstabilisering

Mann i oransje arbeidsklær fra Statens vegvesen og kvinne i gule arbeidsklær foran borerigg

Foto: Linda Grønstad, Statens vegvesen

Innovasjonspartnerskapet KlimaGrunn har utviklet en arbeidsmetodikk og måleteknologi som gjør det mulig å redusere klimagassutslipp fra grunnstabilisering med opptil 60 prosent.

I utbyggingsprosjekter blir grunnstabilisering gjennomført for å bedre grunnforholdene og øke sikkerheten, særlig i områder med kvikkleire. Den vanligste metoden er å blande inn store mengder bindemiddel for å forbedre grunnforholdene og øke sikkerheten. Det gjør det mulig å bygge trygt selv med krevende grunnforhold.

Utfordringen er at det samtidig fører til store klimagassutslipp gjennom produksjon og bruk av bindemiddel. I enkelte utbyggingsprosjekter utgjør bindemiddelbruken over en fjerdedel av de totale klimagassutslippet for hele anlegget.

De store utbyggingsaktørene Statens vegvesen, Statsbygg og BaneNOR ville gjøre noe med klimagassutslippene og etablerte innovasjonspartnerskapet KlimaGrunn. Multiconsult, Cautus Geo, Argeo og Heidelberg Materials fikk oppdraget med å utvikle en ny teknologi og metodikk for å sikre klimavennlig grunnstabilisering for utbyggingsprosjekter i områder med kvikkleire.

Fakta om KlimaGrunn
Et innovasjonspartnerskap mellom Statens vegvesen, Bane NOR og Statsbygg, finansiert av Innovasjon Norge. Utført i samarbeid med Multiconsult, Cautus Geo og Heidelberg Materials og Argeo. Prosjektet ble ferdigstilt høsten 2023.
Miljøbilde fra laboratorium med kvikkleireprøve

Foto: Linda Grønstad, Statens vegvesen

Testing i laboratorium og felt

Arbeidet ble ledet av Multiconsult, og partene gjennomførte en rekke laboratorietester og -målinger med ulike mengder bindemidler. Deretter ble det utført tester i felt i pågående utbyggingsprosjekter, som seismiske målinger og installasjon av temperatursensorer i bindemiddelstabiliserte peler. Resultatene fra felt ble koblet sammen med resultater fremstilt i laboratorium. To testforsøk ble utført i forbindelse med utbyggingen av E18-Vestkorridoren, og oppdragsgivers test ble utført i forbindelse med grunnforsterkningsarbeidene på Vikingtidsmuseet i Oslo. Testingen ga pålitelige resultater som viste mye bedre samsvar mellom oppnådd styrke i felt og i laboratoriet, enn dagens testmetoder og prosedyrer.

Kvinne måler temperatur i kvikkleireprøve ute i felt

Foto: Linda Grønstad, Statens vegvesen

Optimalisering av bindemiddelbruken

Arbeidsmetodikken og teknologien utviklet gjennom KlimaGrunn gjør det dermed mulig å predikere og overvåke den faktiske styrkeutviklingen i bindemiddelstabiliserte peler i felt. I prosjekteringsfasen optimaliseres mengden bindemiddel som brukes i selve byggefasen, og under byggefasen benyttes måleteknologi for kontinuerlig overvåking av styrkeutviklingen. Det gjør det mulig å optimalisere ytterligere samtidig som det gir økt kontroll. Dermed unngås overforbruk av bindemiddel, sikkerheten blir ivaretatt, og prosjektet oppnår betydelig reduksjon i både klimagassutslipp og kostnader.

Utviklingsløpet ble ferdigstilt våren 2023. Måleteknologi og arbeidsmetodikk er nå tilgjengelig via Vegvesen.no. Målet er å implementere teknologi og metode i bransjens håndbøker og veiledere i løpet av 2024 slik at flere kan benytte det i sine prosjekter. 

Metodikken reduserer utslipp og kostnader, og gir økt kontroll i hele byggefasen