I utbyggingsprosjekter blir grunnstabilisering gjennomført for å bedre grunnforholdene og øke sikkerheten, særlig i områder med kvikkleire. Den vanligste metoden er å blande inn store mengder bindemiddel for å forbedre grunnforholdene og øke sikkerheten. Det gjør det mulig å bygge trygt selv med krevende grunnforhold.
Utfordringen er at det samtidig fører til store klimagassutslipp gjennom produksjon og bruk av bindemiddel. I enkelte utbyggingsprosjekter utgjør bindemiddelbruken over en fjerdedel av de totale klimagassutslippet for hele anlegget.
De store utbyggingsaktørene Statens vegvesen, Statsbygg og BaneNOR ville gjøre noe med klimagassutslippene og etablerte innovasjonspartnerskapet KlimaGrunn. Multiconsult, Cautus Geo, Argeo og Heidelberg Materials fikk oppdraget med å utvikle en ny teknologi og metodikk for å sikre klimavennlig grunnstabilisering for utbyggingsprosjekter i områder med kvikkleire.
Arbeidet ble ledet av Multiconsult, og partene gjennomførte en rekke laboratorietester og -målinger med ulike mengder bindemidler. Deretter ble det utført tester i felt i pågående utbyggingsprosjekter, som seismiske målinger og installasjon av temperatursensorer i bindemiddelstabiliserte peler. Resultatene fra felt ble koblet sammen med resultater fremstilt i laboratorium. To testforsøk ble utført i forbindelse med utbyggingen av E18-Vestkorridoren, og oppdragsgivers test ble utført i forbindelse med grunnforsterkningsarbeidene på Vikingtidsmuseet i Oslo. Testingen ga pålitelige resultater som viste mye bedre samsvar mellom oppnådd styrke i felt og i laboratoriet, enn dagens testmetoder og prosedyrer.
Arbeidsmetodikken og teknologien utviklet gjennom KlimaGrunn gjør det dermed mulig å predikere og overvåke den faktiske styrkeutviklingen i bindemiddelstabiliserte peler i felt. I prosjekteringsfasen optimaliseres mengden bindemiddel som brukes i selve byggefasen, og under byggefasen benyttes måleteknologi for kontinuerlig overvåking av styrkeutviklingen. Det gjør det mulig å optimalisere ytterligere samtidig som det gir økt kontroll. Dermed unngås overforbruk av bindemiddel, sikkerheten blir ivaretatt, og prosjektet oppnår betydelig reduksjon i både klimagassutslipp og kostnader.
Utviklingsløpet ble ferdigstilt våren 2023. Måleteknologi og arbeidsmetodikk er nå tilgjengelig via Vegvesen.no. Målet er å implementere teknologi og metode i bransjens håndbøker og veiledere i løpet av 2024 slik at flere kan benytte det i sine prosjekter.