Byråd for miljø og samferdsel i Oslo Guri Melby understreket at skal smarte transportløsninger realiseres må gang, sykkel og kollektivtrafikk prioriteres foran bilen i den tette byen. Hun la vekt på byen må utvikles slik at det både blir trivelig og trygt å gå og sykle. Hun påpekte at utviklingen går i riktig retning med tanke på å realisere Oslos ambisiøse klimamål: Kollektivandelen er på vei opp og viktige prosjekter som Fornebubane og ny trikkepark er under planlegging. Oslos store utfordring er kapasiteten på kollektivnettet gjennom sentrum – og Melby ser frem til KVU Oslonavets forslag til løsninger som legges frem i mai.
Skal man nå målet må man satse
Seniorrådgiver Alberte Ruud fra Vegdirektoratet innledet om bymiljøavtaler. Hun bekreftet at de ambisiøse målsetningene om nullvekst for biltrafikk i de større byene krever statlig innsats. Staten må satse mer, satse helhetlig og satse smartere for å bidra til miljøvennlig og effektiv transport i byene. Tilstrekkelige midler til investering og drift av kollektivtrafikken er den store utfordringen fremover. Intensjonen med bymiljøavtalene som skal inngås mellom staten og de 9 største byområdene er helhetlig virkemiddelbruk, langsiktighet og gjensidige forpliktelser. Avtalene må tilpasses det enkelte byområdet og kommunene må være i førersetet for å finne lokale løsninger.
Bjørn Oscar Unander fra Analyse & Strategi oppsummerte med at det må tas store og grunnleggende grep for å nå målsetningen i klima- og transportpolitikken. Areal- og transportplaner må ha lang horisont og ha tydelige prioriteringer. Samtidig er det avgjørende at politikere og planleggere holder seg til prinsippene i planen i årlige budsjetter og konkrete vedtak.