God framdrift på stort veiprosjekt i nord

E10 Hålogalandsvegen

Kongsvikelvbrua

Bygging av Kongsvikdalbrua i desember

Foto: Multiconsult

Byggingen av 82 kilometer vei på E10 Hålogalandsvegen og tilknyttede veier i full gang. Multiconsult Norge bistår Skanska i det omfattende prosjektet, som gjennomføres for Statens vegvesen. Målet er bedre trafikksikkerhet, kortere reisetid og økt fremkommelighet i regionen.

 - E10 Hålogalandsvegen er et viktig prosjekt for regionen, og vi er stolte av å være med på å realisere det. Prosjektet går fremover i godt tempo, og vi ser virkelig resultatene av det tette samarbeidet mellom prosjektering og utførelse, sier oppdragsleder Ragnar Thorud.

 - Prosjektet er et flott eksempel på hva vi får til ved riktig bruk av kompetanse og godt samarbeid mellom aktørene, sier Morten Alstad Direktør for Samferdsel.

Gjennom hele vinteren har prosjektet hatt god framdrift og flere konstruksjoner er kommet på plass.

Kongsvikdalbrua

Kongsvikelvbrua skyves på plass i tre spenn over totalt 133 meter.

Foto: Multiconsult

Et historisk veiprosjekt

E10/rv. 85 Tjeldsund – Gullesfjordbotn – Langvassbukt er et offentlig-privat samarbeid (OPS) mellom Statens vegvesen og Hålogalandsvegen AS, som skal prosjektere, finansiere, bygge og drifte veien i 15 år. Skanska er totalentreprenør på kontrakten. Totalt vil prosjektet koste 20 milliarder kroner over 21 år, inkludert bygging, drift, vedlikehold og finansiering.

Multiconsult har ansvaret for prosjekteringen på hele OPS-prosjektet med Aas-Jakobsen/Vianova-nettverket som underkonsulenter. Skanska har med seg Hæhre Entreprenør i arbeidet, som omfatter bygging av:

  • 82 km ny vei, hvorav 27 km går gjennom sju tunneler
  • 20 km ny veitrase
  • 25 bruer og 30 kulverter

Fremtidsrettet og bærekraftig

Prosjektet har høye klima- og miljøambisjoner og skal sertifiseres med BREEAM Infrastructure: Design & Construction Excellent. Veien bygges for å tåle det nordnorske klimaet, med smarte løsninger for bærekraft og sikkerhet. Et sentralt moment har for eksempel vært å aktivt søke å minimere naturinngrep i forbindelse med utbyggingen. 

Byggefasen varer i totalt 5,5 år, og veien skal etter planen stå ferdig i desember 2028. Med et tett samarbeid mellom alle parter, sikrer vi at denne viktige veien bygges solid, effektivt og bærekraftig.

Fakta om prosjektet
7 tunneler, inkludert én tunnel med tre løp knyttet sammen i en rundkjøring i fjell. 15 tunnelportaler. 1 viltovergang, flere tiltak for trygg ferdsel. 4 regionale og 5 lokale kollektivknutepunkt. 3 bussholdeplasser, 1 døgnhvileplass og 1 rasteplass.

Kontaktpersoner

Morten Alstad
Direktør Mobilitet og Samferdsel
Blid mann med lys blå skjorte og blå dressjakke
Tor Arne Melhus
Markedssjef | Mobilitet og samferdsel