I det bærekraftige prosjektet har vi bistått med geoteknikk og miljøsanering, samt byggeledelse. Hommelvikabukta har vært svært forurenset etter at Jernbaneverkets (nå Bane NOR) tidligere aktivitet med Kreosotimpregneringsverket.
Miljøsanering | Havn | Forurenset grunn | Geoteknikk | Grunnundersøkelser | Byggeledelse
Beskrivelse av oppdraget
Undersøkelser har vist at sjøbunnen utenfor Nygården var sterkt forurenset etter Jernbaneverket (nå Bane NOR) sin tidligere aktivitet ved kreosotimpregneringsverket, som var i drift mellom 1925 og 1974 på dette området.
Verdiskapning:
Bane NOR har tatt ansvar for å planlegge og gjennomføre sikring av de forurensede sedimentene for hindre spredning av forurensningen. Bane NOR har tidligere sanert landområdene på Nygården for tilsvarende forurensning.
Vårt bidrag
Multiconsult har vært engasjert av Bane NOR som prosjekterende for geoteknikk og miljø, og har også utført byggeledelse. Multiconsult har bistått Bane NOR med kartlegging av forurensningsomfang, derunder planlegging, gjennomføring og oppfølging av geotekniske og miljøtekniske grunnundersøkelser, dialog med og søknad til Statsforvalteren og kommunen, prosjektering av tiltak (tildekking av ca. 160 dekar sjøbunn), utarbeidelse av konkurransegrunnlag og kontrahering av entreprenør, samt miljøoppfølging og byggeledelse under utførelse samt.
Kontroll og overvåking underveis og etter ferdigstillelse dokumenterer at benyttet utleggingsmetode har gitt svært god presisjon under utlegging og lite partikkelspredning. Sluttrapporten, som ble levert i 2021, viser at tiltaksmålene anses som nådd på kort sikt. Overvåking av mektighet, utlekking og biota i den kommende tiårsperioden vil belyse om tiltaksmålene også nås på lang sikt.