Foto: Nicolas Tourrenc
Follobanen reduserer reisetiden mellom Ski og Oslo betraktelig og er Norges hittil største samferdselsprosjekt for bane. Multiconsult har bidratt med rådgiving og prosjektering fra start til slutt i prosjektet, på oppdrag av Bane NOR.
Bane underbygning | grunnundersøkelser | geoteknikk | miljørådgivning | veg | konstruksjoner | VA | elektro| akustikk/støy | landskapsarkitektur | Reguleringsplan | Anleggsgjennomføring
Follobanen med 22 km nytt dobbeltspor i tunnel mellom Oslo S og Ski er landets lengste jernbanetunnel og det første prosjektet i Norge med to adskilte tunnelløp for lang jernbanetunnel.
Follobanen Project Service Agreement omfatter teknisk rådgivning for realisering av Follobanen. Kontrakten gjennomføres av FPS AS, som er et partnerskap bestående av Multiconsult, Aas-Jakobsen og Amberg Engineering. Det omfatter prosjektering, bidrag til spesifikasjoner og konkurransegrunnlag, og oppfølging av byggearbeider. I det inngår alle søknadsprosesser, gjennomføring av nødvendige utredningsarbeider og kontrollarbeider, og innleie av personell i ulike roller i byggherreorganisasjonen.
Kontrakten omfatter reguleringsplan, detaljplan og grunnlag for fire totalentrepriser; Ski stasjon, Tunnelboremaskin (TBM), Drill and Blast (D&B) og Innføring Oslo S.
Multiconsult har hatt ansvaret for alle arbeider relatert til delprosjekt Ski stasjon. Ski stasjon omfatter oppdrag med reguleringsplan, detaljplan, funksjonsbeskrivelse for totalentreprise, oppfølging i byggetid og FDV. Reguleringsplan og detaljplan er utarbeidet i samarbeid med LPO Arkitekter og LINK Landskap.
Foto: Wikipedia/Stylez995
Multiconsults oppdrag med nye Ski stasjon startet i 2006 med forberedende arbeider. Prosjektet for Ski stasjon omfattet plattformer med undergang, underbygning med jernbanetekniske elementer og føringsveier, tekniske bygg, servicebygg, personalbygg, og ny Nordbyveien bru med tilliggende gater, bussterminal, innfartsparkering og sykkelparkering for stasjonsområdet. 4 km dagstrekning for jernbane med alle betongkonstruksjoner, herunder kulverter, portaler, bruer, støttemurer, godsspor tunnel og tekniske bygg.
Området har krevende grunnforhold med sprøbruddmateriale, kvikkleire og store dybder til berg, og kompliserende forhold i grunnen med faste morenemasser/stein i kombinasjon med kvikkleire. Det ble prosjektert geotekniske tiltak for stabilisering av grunnen ifm. store byggegroper. I prosjektet inngår blant annet personundergang som ble bygget ned i bløt leire delvis under eks. spor med krav til tog i trafikk, og høye støttemurer med både permanente stag og jetpeler.
Multiconsult prosjekterte inngående Østfoldbane med konvensjonelt drevne tunneler i Ekebergåsen. Oppdraget omfattet fagene konstruksjon, anleggsteknikk, ingeniørgeologi, VA, veg og underbygning jernbane.
Multiconsult hadde ansvar for geologi, geoteknikk og vann og avløp i TBM- og D&B kontraktene.
Foto: Nicolas Tourrenc
Multiconsult og Aas-Jakobsen prosjekterte rigg- og deponiområde på Åsland, som fungerte som betongfabrikk, strømforsyning og deponi av steinmasser for tunnelboremaskin-kontrakten.
I tillegg omfattet våre arbeider program på vibrasjonsmålinger, støymålinger, besiktigelser og skadehåndtering for hele Follobaneprosjektet, og oppfølging av arbeidene i byggefasen.
All prosjektering er modellbasert på høyeste tekniske nivå for digital samhandling. Oppdraget ble gjennomført med alle disipliner samlokalisert i nært samarbeid med Bane NORs organisasjon. For styring av oppdraget ble det benyttet stegvis gjennomføringsmetodikk som sammen med øvrig styringsverktøy sikret kontroll på kostnader, fremdrift og leveranser i oppdraget.
Hovedarbeidet på vestsiden av Ski stasjon startet i 2016 og var ferdig i 2020. Ski stasjon vest ble åpnet for trafikk 24. august 2020, og ble det første ferdige delprosjektet på Follobanen. Anleggsarbeidet på østsiden startet i 2020 og ble åpnet 8. august 2022.
Follobanen åpner for trafikk 11. desember 2022. Dobbeltsporet mellom Oslo og Ski er 22 km, men hele Follobaneprosjektet omfatter 64 km nye jernbanespor. De nye tunnelene med adskilte spor gir fire spor mellom Oslo S og Ski på Østfoldbanen. Det gamle dobbeltsporet på strekningen skal brukes av lokaltog og godstog.