Myrdal stasjon, Bergensbanen
Foto: Multiconsult
Myrdal stasjon ligger på Bergensbanen og er det tredje største knutepunktet på Bergensbanen etter Arna og Bergen. Stasjonen er plassert i høyfjellet, 867 meter over havet. Det er ingen vegtilkomst til stasjonen.
Tverrfaglig prosjektering | 3D-modellering | BREEAM
Prosjektet omfatter prosjektering av planfri kryssing og ny sideplattform på Myrdal Stasjon. Prosjektet skal øke kapasiteten for gods- og persontrafikken på Vossebanen.
Trafikkavviklingen på Myrdal i dag, er basert på å benytte kapasitet på Flåmsbanen for vending av regiontogene. For å øke kapasiteten er det nødvendig å legge til rette for vending i spor 2 med ny og sikker plattform.
Myrdal stasjon er, spesielt i sommermånedene, et viktig knutepunkt for passasjerer mellom Bergensbanen og Flåmsbanen. Flåmsbanens suksess har medført økende passasjermengder på stasjonen. I alt er det i dag ca.1 million reiser pr. år til og fra stasjonen.
Dårlig tilrettelegging med kryssing av spor i plan og smale plattformer gir utfordringer for sikkerhet og regularitet på stasjonen. Tiltaket på Myrdal stasjon vil bidra til bedre kapasitet og punktlighet, legge til rette for sikker og universell kryssing av sporene, samt sikker av- og påstigning for de reisende.
Multiconsult utarbeider byggeplan for prosjektet. I forkant av byggeplanen skal oppdraget gjennom en siling- og optimaliseringsprosess, for å se på løsninger.
Multiconsult bidrar også i reguleringsplan. Det er utført miljø- og grunnundersøkelser.
Oppdraget er modell-basert, og omfatter alle fag inkludert signal og regulering.
Prosjektet har også mål om BREEAM, VERY-good sertifisering, hvor Multiconsult bistår.
Underleverandører:
Foto: Multiconsult