Foto: Cato Mørk
– Etter å ha fullført oppdragene anbefaler begge rådgivergruppene den same varianten av flytebru. Dette er en buet bru som holdes fast på hver side av fjorden, og som er utrustet med forankringspunkt til sjøbunnen. Forankringsliner gir betydelige fordeler. De to gruppene har foreslått litt ulike løsninger for forankringssystema og plassering av disse. Dette vil bli vurdert nærmere i neste fase, sier sjefingeniør i Statens vegvesen, Øyvind Kongsvik Nedrebø, som har ledet arbeidet.
Flytebrua er planlagt over fem kilometer lang, og skal krysse den 550 meter dype Bjørnafjorden mellom Tysnes i sør og Os i nord. Fire bruvarianter er utredet av to prosjektgruppene, der Aas-Jakobsen, Cowi, Multiconsult med Johs.Holt utgjør den ene grupperingen, AMC. De viktigeste kriteriene for arbeidet har vært konstruksjonstrygghet, funksjonalitet, kostnad og estetikk.
– Prosjektet med flytebru over Bjørnafjorden er grensesprengende, og har vekket stor oppsikt i utlandet. Dette har ført til at prosjekt som en tidligere ikke trodde kunne gjennomføres, nå blir utredet, sier prosjektleder Svein Erik Jakobsen hos grupperingen AMC.
Statens vegvesen har jobbet med flytebru over Bjørnafjorden siden 2014. Arbeidet som nå er utført viser at ny teknologi kan ha stort potensial for kostnadsinnsparing. I tillegg kan mye av produksjonen bli utført i Norge.
Det Norske Veritas sier seg enige i anbefalingene fra de to grupperingene.
– Med en anbefaling fra tre sterke fagmiljøer, har Statens vegvesen grunnlag for å kunne legge fram et mer presist kostnadsestimat for bru over Bjørnafjorden enn tidligere. Vegvesenet vil komme tilbake til det i slutten av oktober, sier Nedrebø.